EN

Programa Doutoral em Ciências da Educação

Publicações

Recent publications of PhD students in peer-reviewed journals | until August 2018

Articles in international peer-reviewed journals

Banaji, S., Mejias, S.b, Kouts, R., Piedade, Filipe, Pavlopoulos, V., Tzankova, I., Mackova, A., & Amnå, E. (2018). Citizenship’s tangled web: Associations, gaps and tensions in formulations of European youth active citizenship across disciplines. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 250-269. DOI: 10.1080/17405629.2017.1367278 JCR; Scopus

Canhici, Maria H., Leite, Carlinda & Fernandes, Preciosa (2017). O trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda, Angola. Roteiro, Joaçaba, 42(3), 427-448. DOI: 10.18593/r.v42i3.14119 

Casian, Silvia, Lopes, Amélia, & Pereira, Fátima (2017). (Re)thinking emotions in visual education activities: students’ experiences. International Journal of Art & Design Education. DOI: 10.1111/jade.12141. JCR; Scopus

Coelho, Dalila P., Caramelo, João, & Menezes, Isabel (2018). Why words matter: Deconstructing the discourses of development education practitioners in development NGOs in Portugal. International Journal of Development Education and Global Learning, 10(1), 39-58(20). DOI: 10.18546/IJDEGL.10.1.04

Doroftei, Alexandra Oliveira, Silva, Sofia Marques da, & Araújo, Helena C. (2018). Perspectives of Young People Enrolled in Apprenticeship Courses in Portugal About Learning in Work Contexts. Studia Paedagogica, 23(2), 77-99. DOI: 10.5817/sp2018-2-6. Scopus

Ferraz, Hélder, Neves, Tiago, & Nata, Gil (2018). A eficácia dos programas de educação compensatoória nos resultados escolares: Análise do programa nacional português de educação compensatória ao longo de 13 anos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Advance online publication. DOI: 10.1590/S0104-40362018002601036. Scopus

Figueiredo, Carla, Leite, Carlinda, & Fernandes Preciosa (2017). Avaliação externa de escolas: Do discurso às práticas: Uma análise focada em Portugal e em Inglaterra. Revista Meta: Avaliação, 25, 1-31. DOI: 10.22347/2175-2753v9i25.1205. Latindex; Scopus

Figueiredo, Carla, Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2018). Uma tipologia para a compreensão da avaliação de escolas. Revista Brasileira de Educação, 23(e230018). DOI: 10.1590/s1413-24782018230018. Scopus

Freires, Thiago, & Pereira, Fátima (2018). Living in between: Schooling processes of working class children in North Portugal. Educar, 54(1), 31-47. DOI: 10.5565/rev/educar.918. WoS

Freires, Thiago, & Pereira, Fátima (2018). Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal. Educação e Pesquisa, 44. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201707160053 Scopus

Haetinger, Max G., & Trindade, Rui (2017). Educação, escola, criatividade e tecnologia: Contributos para a conceitualização de um modelo pedagógico do século XXI. Revista Intersaberes, 12(25), 188-198. DOI: 10.22169/intersaberes.v12i25.586

Jardim, Carolina & Silva, Sofia M. (2018). Young People Engaging in Volunteering: Questioning a Generational Trend in an Individualized Society. Societies, 8(1). DOI: 10.3390/soc8010008.  DOAJ; WoS; ERIH

Landberg, Monique, Eckstein, Katharina, Mikolajczyk, Clara, Mejias, Sam, Macek, Petr, Motti-Stefanidi, Frosso, Enchikova, Ekaterina, Guarino, Antonella, Rämmer, Andu, & Noack, Peter (2018). Being both – a European and a national citizen? Comparing young people’s identification with Europe and their home country across eight European countries. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 270-283. DOI: 10.1080/17405629.2017.1391087 JCR; Scopus

Leal, Ana R. L. e Leite, Carlinda (2017). Políticas da formação inicial de professores, em Portugal, decorrentes de Bolonha: posições da comunidade científica. Revista Interritórios, 3(4). Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/22523. REDIB Red Iberoamericana

Lima, Louise, & Cosme, Ariana (2018). Desafios da formação de professores num contexto de mudança paradigmática na educação. Revista Intersaberes, 28, 70-76. DOI: 10.22169/revint.v13i28.1406

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., & Araújo, Helena (2018). How can a second chance school support young adults’ transition back to education? European Journal of Education. Research, Development and Policy, 53(4), 452-455. DOI: 10.1111/ejed.12312. JCR; Scopus

Malafaia, Carla, Luhtakallio, Eeva; Menezes, Isabel, & Neves, Tiago (2017). Being civic while disavowing politics: An ethnography of a youth NGO in Portugal. Current Sociology, 66(5), 769-787. DOI: 10.1177/0011392117704243. JCR; Scopus

Malafaia, Carla, Neves, Tiago, & Menezes, Isabel (2017). In-between fatalism and leverage: The different effects of socioeconomic variables on students’ civic and political experiences and literacy. Journal of Social Sciences Education, 16(1), 43-55. DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v16-i1-1587. Scopus

Manso, Susana, Ferreira, Manuela, & Vaz, Henrique (2017). Children’s play events as improvisational choreographies. International Journal of Play, 6(2), 135-149. DOI: 10.1080/21594937.2017.1348314. PsycINFO; ACER

Marinho, Paulo, Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2017). Mathematics summative assessment practices in schools at opposite ends of performance rankings in Portugal. Research in Mathematics Education, 19(2), 184-198. DOI: 10.1080/14794802.2017.1318085. Scopus

Monteiro, Fátima, Leite, Carlinda, & Rocha, Cristina (2018). Ethical education as a pillar of the future role of higher education: Analysing its presence in the curricula of Engineering courses. Futures: The Journal of Policy, Planning and Futures Studies. Advance online publication. DOI: 10.1016/j.futures.2018.02.004. JCR; Scopus

Monteiro, Fátima, Leite, Carlinda, & Rocha, Cristina (2018). From the dominant Engineering education perspective to the aim of promoting service to humanity and the common good: The importance of rethinking engineering education. European Journal of Engineering Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/03043797.2018.1435630. Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2017). The multicultural experience of international students in Portugal: A narrative approach. Journal for Multicultural Education, 11(3), 176-188. DOI: 10.1108/JME-09-2016-0049. Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2018). Migration and education: A narrative approach to the experience of foreign students in Portugal. London Review of Education, 16(2), 308-324. DOI: 10.18546/LRE.16.2.10.  Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2018). When you welcome students without borders, you need a mentality without borders: Internationalisation of higher education: Evidence from Portugal. Studies in Higher Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/03075079.2018.1458219. JCR; Scopus

Nada, Cosmin I., Catherine, Montgomery, & Araújo, Helena C. (2018). ‘You went to Europe and returned different’: Transformative learning experiences of international students in Portugal. European Educational Research Journal, 17(5), 696-713. DOI: 10.1177/1474904118765334. Scopus

Nada, Cosmin I., Santos, Sofia A., Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2018). Can mainstream and alternative education learn from each other? An analysis of measures against school dropout and early school leaving in Portugal. Educational Review. Advance online publication. DOI: 10.1080/00131911.2018.1508127. JCR; Scopus

Piedade, Filipe, Ribeiro, Norberto, Loff, Manuel, Neves, Tiago, & Menezes, Isabel (2018). Learning about the European Union in times of crisis: Portuguese textbooks’ normative visions of European citizenship. Journal of Social Science Education, 17(2). DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i2-1714. Scopus

Pinheiro, Sara, Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2017). Intenções políticas na educação: Possibilidades de cidadania nacional e europeia em Portugal. Dialogia, 25, 119-132. DOI: 10.5585/dialogia.N25.6456. BBE; DOAJ; ERIH Plus; RED IB.

Rodrigues, Mariana, Menezes, Isabel, & Ferreira, Pedro D. (2018). Validating the formative nature of psychological empowerment construct: Testing cognitive, emotional, behavioral, and relational empowerment components. Journal of Community Psychology, 46(1), 58-78. DOI: 10.1002/jcop.21916. JCR; Scopus

Rodrigues, Mariana, Menezes, Isabel, & Ferreira, Pedro D. (2018). Efeitos longitudinais da socialização política nos comportamentos de participação de jovens. Educação e Pesquisa, 44. DOI: 10.1590/s1678-4634201844175560. Scopus

Sampaio, Marta, & Leite, Carlinda (2017). From curricular justice to educational improvement: What is the role of schools’ self-evaluation? Improving Schools, 20(1), 62-75. DOI: 10.1177/1365480216688553. Scopus

Sampaio, Marta, & Leite, Carlinda (2018). Mapping social justice perspectives and their relationship with curricular and schools’ evaluation practices: Looking at scientific publications. Education as Change, 22(1). DOI: 10.25159/1947-9417/2146. JCR; Scopus

Santos, Carolina C., Pereira, Fátima, & Lopes, Amélia (2018). Experiências da gestão acadêmica da docência universitária. Educação & Realidade. Advance online publication. DOI: 10.1590/2175-623674106. WoS

Santos, Hugo M., Silva, Sofia M., & Menezes, Isabel (2018). From liberal acceptance to intolerance: Discourses on sexual diversity in schools by Portuguese young people. Journal of Social Science Education, 17(1), 55-65. DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i1-1655. Scopus

Silva, Daniela, & Silva, Sofia M. (2018). Conhecer contextos, conhecer profissionais: Contributo para explorar o desenvolvimento de competências interculturais em contextos educativos. Revista Portuguesa de Educação, 31(1), 38-60. DOI: 10.21814/rpe.10278. WoS; Scopus

Sousa, Rita T., Lopes, Amélia, & Boyd, Pete (2018). Research: An insight on how it is valued by Portuguese and English teacher educators. Teaching Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/10476210.2018.1495704. Scopus

Articles in national peer-reviewed journals

Ferraz, Hélder, Neves, Tiago, & Nata, Gil (2018). A emergência e evolução da educação compensatória na teoria e na prática: Fragilidades e possibilidades. Educação, Sociedade & Culturas, 52, 83-103. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., Torres, Flora, & Hardalova, Poliksena (2017). Reinventing the Allegory of the Cave through drama: Teachers’ challenges and competences in education. Educação, Sociedade & Culturas, 50, 75-93. Available at: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC50_Eunice_etal.pdf. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Ribeiro, Patrícia, Correia, José Alberto, & Caramelo, João (2017). Entre emprego, desemprego, não emprego e formação: vozes de indivíduos envolvidos em medidas de inclusão social. Journal of Studies on Citizenship and Sustainability, 3, 88-78. Available at: http://civemorum.com.pt/artigos/1/JSCS.3_Ribeiro,%20Correia%20&%20Caramelo_p55.78.pdf. Driver

Santos, Hugo; Silva, Sofia M. & Menezes, Isabel (2017). Para uma visão complexa do bullying homofóbico: Desocultando o quotidiano da homofobia nas escolas. ex æquo, 36, 117-132. DOI: 10.22355/exaequo.2017.36.07. Scopus; WoS, ERIH Plus, Latindex

Silva, Ana M., & Silva, Sofia Marques da (2018). Relação escola-comunidade em regiões de fronteira. Educação, Sociedade & Culturas, 52, 29-46. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Vieira, Laurindo, & Menezes, Isabel (2017). O papel da escola Angolana na educação moral e cívica. Educação, Sociedade & Culturas, 51, 197-221. Available at: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC51_Laurindo_etal.pdf. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

International books/book chapters

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., & Doroftei, Alexandra O. (2018) Alternative learning arenas in Portugal: Hope for young adults? (2018). In Lore Van Praag, Ward Nouwen, Rut Van Caudenberg, Noel Clycq, & Christiane Timmerman (Eds.), Comparative perspectives on early school leaving in the European Union (pp. 199-214). Milton Park & New York: Routledge. ISBN 9781138048072.

Santos, Sofia A., Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2018). Educational trajectories of early school leavers in Portugal: Processes and conditions of (in)equality. In Lore Van Praag, Ward Nouwen, Rut Van Caudenberg, Noel Clycq, & Christiane Timmerman (Eds.), Comparative perspectives on early school leaving in the European Union (pp. 149-163). Milton Park & New York: Routledge. ISBN 9781138048072.

National books/book chapters

Tonin, Elane C., Amorim, José P., & Menezes, Isabel (2017). “Acesso bloqueado”?: Um estudo de casos múltiplos sobre o acesso de estudantes ‘Maiores de 23’ a uma universidade prestigiada em Portugal. In Leandro S. Almeida & Rui Vieira Castro (Eds.), Ser estudante no ensino superior: As respostas institucionais à diversidade de públicos (pp. 121-144). Braga: Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho.

Ribeiro, Norberto, & Menezes, Isabel (2017). A investigação em Ciências da Educação em Portugal nos últimos 30 anos: Evoluções, tendências e tensões vistas a partir das teses de doutoramento. In Estado da Educação 2016 (pp. 234-252). Lisboa: CNE - Conselho Nacional de Educação.

Proceedings

Martins, João O., Ferreira, Elisabete, & Correia, José A. (2017). Tempo oportuno, autonomia credível e a organização escolar. In Livro de Resumos do VIII Simpósio de Organização e Gestão Escolar: Rede escolar: (Re)configurações, tensões e desafios (pp. 45-47). Aveiro: DEP-UA.

Contactos

Serviço de Pós-graduações

Isabel Gomes
isabelgomes@fpce.up.pt

Diretora de Curso

Isabel Menezes
pdce@fpce.up.pt