EN

Programa Doutoral em Ciências da Educação

Publicações

Recent publications of PhD students in peer-reviewed journals

Articles in international peer-reviewed journals

Araújo, Helena C., Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., & Doroftei, Alexandra O. (2019). Tackling early school leaving: Principals’ insights into Portuguese upper secondary schools. European Journal of Education, 54(1), 151-162. doi:10.1111/ejed.12328 JCR; Scopus

Baptista, Céu, Dias, Teresa S., Corte-Real, Nuno, Dias, Cláudia, Regueiras, Leonor, Pereira, Artur, Martinek, Tom, & Fonseca, António (2019). Constructing agents of change through the model of Personal and Social Responsibility (TPSR): A study of physical education in East Timor. International Journal of Sports Science, 9(1), 8-16. doi:10.5923/j.sports.20190901.02

Bavo, Názia Anita, & Coelho, Orquídea (2019). Pertinência e urgência da língua de sinais (L1) e do português (L2/LE) no currículo dos alunos surdos em Moçambique [Relevance and urgency of Sign Language (L1) and Portuguese (L2/LE) in the curriculum of deaf students in Mozambique]. Revista e-Curriculum (Brazil), 17(3), 909-932. doi:10.23925/1809-3876.2019v17i3p909-932

Canhici, H,  Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2019). A formação inicial de professores em Angola: Perceções de professores do ISCED de Cabinda e do Huambo. Revista Educa, 6(14), 37-68. doi:10.26568/2359-2087.2019.4212

Coelho, Dalila, Caramelo, João, & Menezes, Isabel (2019). Mapping the field of development education in Portugal: Narratives and challenges in a de/post/colonial context. Journal of Social Science Education, 18(2), 110-132. doi:10.4119/jsse-1118 Scopus

Costa, Ana Luísa, Coimbra, Susana, Pinto, Marta, Teixeira, Elsa Guedes, & Caramelo, João (2019). Professionals’ key knowledge, competences and practices to promote social inclusion of refugees. International Journal of Inclusive Education. Advance online publication. doi:10.1080/13603116.2019.1678777 JCR; Scopus

Cruz, Joana P., Malafaia, Carla, Silva, José Eduardo, & Menezes, Isabel (2019). The use of Theatre of the Oppressed in the classroom: Engaging students in a critical active European citizenship project. The Educational Forum, 83(4), 365-382. doi:10.1080/00131725.2019.1626518 JCR; Scopus

Cruz, Joana P., Malafaia, Carla, Piedade, Filipe, Silva, José Eduardo, & Menezes, Isabel (2019). Promoting European active citizenship: a participatory intervention towards the politicisation of youth social concerns. Psicologia di Comunità, 15(1), 69-89. doi:10.3280/PSC2019-001006

Cruz, Joana P., Malafaia, Carla, Piedade, Filipe, Silva, José Eduardo, Menezes, Isabel (2019). Promuovere la cittadinanza europea attiva dei giovani: un intervento partecipativo sulla politicizzazione delle preoccupazioni sociali dei giovani. Psicologia di Comunita, 1, 69-89. doi:10.3280/PSC2019-001006

Enchikova, Ekaterina, Neves, Tiago, Mejias, Sam, Kalmus, Veronika, Cicognani, Elvira, & Ferreira, Pedro D. (2019). Civic and political participation of European youth: Fair measurement in different cultural and social contexts. Frontiers in Education. Advance online publication. doi:10.3389/feduc.2019.00010 JCR; Scopus

Machado, Ana, Leite, Carlinda, & Monteiro, Angélica (2019). As tecnologias digitais na literatura académica da educação de adultos/Digital technologies in the academic literature of adult education. Laplage em Revista, 5(2), 86-102.

Banaji, S., Mejias, S.b, Kouts, R., Piedade, Filipe, Pavlopoulos, V., Tzankova, I., Mackova, A., & Amnå, E. (2018). Citizenship’s tangled web: Associations, gaps and tensions in formulations of European youth active citizenship across disciplines. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 250-269. DOI: 10.1080/17405629.2017.1367278 JCR; Scopus

Coelho, Dalila, Caramelo, João, & Menezes, Isabel (2018). Why words matter: Deconstructing the discourses of development education practitioners in development NGOs in Portugal. International Journal of Development Education and Global Learning, 10(1), 39-58(20). doi:10.18546/IJDEGL.10.1.04

Doroftei, Alexandra Oliveira, Silva, Sofia Marques, & Araújo, Helena C. (2018). Perspectives of young people enrolled in apprenticeship courses in Portugal about learning in work contexts. Studia Paedagogica, 23(2), 77-99. doi:10.5817/SP2018-2-6 Scopus

Ferraz, Hélder, Neves, Tiago, & Nata, Gil (2018). A eficácia dos programas de educação compensatória nos resultados escolares: Análise do programa nacional português de educação compensatória ao longo de 13 anos [The effectiveness of compensatory education programs in school outcomes: Analysis of the Portuguese national compensatory education program over 13 years]. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 100, 1058-1083. doi:10.1590/S0104-40362018002601036 WoS; Scopus

Figueiredo, Carla, Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2018). Uma tipologia para a compreensão da avaliação de escolas. Revista Brasileira de Educação, 23(e230018). DOI: 10.1590/s1413-24782018230018. Scopus

Freires, Thiago, & Pereira, Fátima (2018). Living in between: Schooling processes of working-class students in Northern Portugal. Educar (Spain), 54(1), 31-47. doi:10.5565/rev/educar.918 WoS; Scopus

Freires, Thiago, & Pereira, Fátima (2018). Secondary specialist arts education: Perceptions of youths in Northern Portugal. Educação e Pesquisa (Brazil), 44. doi:10.1590/S1678-4634201707160053 WoS; Scopus

Jardim, Carolina, & Silva, Sofia Marques (2018). Young people engaging in volunteering: Questioning a generational trend in an individualized society. Societies, 8(1), 11p. doi:10.3390/soc8010008

Landberg, Monique, Eckstein, Katharina, Mikolajczyk, Clara, Mejias, Sam, Macek, Petr, Motti-Stefanidi, Frosso, Enchikova, Ekaterina, Guarino, Antonella, Rämmer, Andu, & Noack, Peter (2018). Being both – a European and a national citizen? Comparing young people’s identification with Europe and their home country across eight European countries. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 270-283. doi:10.1080/17405629.2017.1391087 JCR; Scopus

Lima, Louise, & Cosme, Ariana (2018). Desafios da formação de professores num contexto de mudança paradigmática na educação [Challenges of teacher training in a context of paradigmatic change in education]. Revista Intersaberes (Brazil), 28, 70-76. doi:10.22169/revint.v13i28.1406

Lima, Ubirajara Couto, & Neves, Tiago (2018). Regime de colaboração: Duas experiências de organização cooperativa na área de educação [Collaboration regime: Two experiences of cooperative organization in the area of education]. Educação (UFSM, Brazil), 43(3), 553-564. doi:10.5902/1984644427365

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., & Araújo, Helena (2018). How can a second chance school support young adults’ transition back to education? European Journal of Education. Research, Development and Policy, 53(4), 452-455. DOI: 10.1111/ejed.12312. JCR; Scopus

Monteiro, Fátima, Leite, Carlinda, & Rocha, Cristina (2018). Ethical education as a pillar of the future role of higher education: Analysing its presence in the curricula of Engineering courses. Futures: The Journal of Policy, Planning and Futures Studies. Advance online publication. DOI: 10.1016/j.futures.2018.02.004. JCR; Scopus

Monteiro, Fátima, Leite, Carlinda, & Rocha, Cristina (2018). From the dominant Engineering education perspective to the aim of promoting service to humanity and the common good: The importance of rethinking engineering education. European Journal of Engineering Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/03043797.2018.1435630. Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2018). Migration and education: A narrative approach to the experience of foreign students in Portugal. London Review of Education, 16(2), 308-324. DOI: 10.18546/LRE.16.2.10. Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2018). When you welcome students without borders, you need a mentality without borders: Internationalisation of higher education: Evidence from Portugal. Studies in Higher Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/03075079.2018.1458219. JCR; Scopus

Nada, Cosmin I., Catherine, Montgomery, & Araújo, Helena C. (2018). ‘You went to Europe and returned different’: Transformative learning experiences of international students in Portugal. European Educational Research Journal, 17(5), 696-713. DOI: 10.1177/1474904118765334. Scopus

Nada, Cosmin I., Santos, Sofia A., Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2018). Can mainstream and alternative education learn from each other? An analysis of measures against school dropout and early school leaving in Portugal. Educational Review. Advance online publication. DOI: 10.1080/00131911.2018.1508127. JCR; Scopus

Piedade, Filipe, Ribeiro, Norberto, Loff, Manuel, Neves, Tiago, & Menezes, Isabel (2018). Learning about the European Union in times of crisis: Portuguese textbooks’ normative visions of European citizenship. Journal of Social Science Education, 17(2). doi:10.4119/UNIBI/jsse-v17-i2-1714 Scopus

Rodrigues, Mariana, Menezes, Isabel, & Ferreira, Pedro D. (2018). Effects of socialization on scout youth participation behaviors. Educação e Pesquisa (Brazil), 44. doi:10.1590/s1678-4634201844175560 WoS; Scopus

Rodrigues, Mariana, Menezes, Isabel, & Ferreira, Pedro D. (2018). Validating the formative nature of psychological empowerment construct: Testing cognitive, emotional, behavioral, and relational empowerment components. Journal of Community Psychology, 46(1), 58-78. DOI: 10.1002/jcop.21916. JCR; Scopus

Sampaio, Marta, & Leite, Carlinda (2018). Mapping social justice perspectives and their relationship with curricular and schools’ evaluation practices: Looking at scientific publications. Education as Change, 22(1). DOI: 10.25159/1947-9417/2146. JCR; Scopus
Santos, Carolina C., Pereira, Fátima, & Lopes, Amélia (2018). Experiências da gestão acadêmica da docência universitária. Educação & Realidade. Advance online publication. DOI: 10.1590/2175-623674106. WoS

Santos, Hugo M., Silva, Sofia M., & Menezes, Isabel (2018). From liberal acceptance to intolerance: Discourses on sexual diversity in schools by Portuguese young people. Journal of Social Science Education, 17(1), 55-65. DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i1-1655. Scopus

Sousa, Rita T., Lopes, Amélia, & Boyd, Pete (2018). Research: An insight on how it is valued by Portuguese and English teacher educators. Teaching Education. Advance online publication. DOI: 10.1080/10476210.2018.1495704. Scopus

Tadeu, Bárbara A. (2018). Da democracia e educação em Dewey à democracia e educação hoje: Questões de democracia na pequena infância em contexto nacional. Da Investigação às Práticas, 8(2), 115-128.  doi:10.25757/invep.v8i2.159

Canhici, Maria H., Leite, Carlinda & Fernandes, Preciosa (2017). O trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda, Angola. Roteiro, Joaçaba, 42(3), 427-448. DOI: 10.18593/r.v42i3.14119 

Casian, Silvia, Lopes, Amélia, & Pereira, Fátima (2017). (Re)thinking emotions in visual education activities: students’ experiences. International Journal of Art & Design Education. DOI: 10.1111/jade.12141. JCR; Scopus

Figueiredo, Carla, Leite, Carlinda, & Fernandes Preciosa (2017). Avaliação externa de escolas: Do discurso às práticas: Uma análise focada em Portugal e em Inglaterra. Revista Meta: Avaliação, 25, 1-31. DOI: 10.22347/2175-2753v9i25.1205. Latindex; Scopus

Haetinger, Max G., & Trindade, Rui (2017). Educação, escola, criatividade e tecnologia: Contributos para a conceitualização de um modelo pedagógico do século XXI. Revista Intersaberes, 12(25), 188-198. DOI: 10.22169/intersaberes.v12i25.586

Leal, Ana R. L. e Leite, Carlinda (2017). Políticas da formação inicial de professores, em Portugal, decorrentes de Bolonha: posições da comunidade científica. Revista Interritórios, 3(4). Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/22523. REDIB Red Iberoamericana

Malafaia, Carla, Luhtakallio, Eeva; Menezes, Isabel, & Neves, Tiago (2017). Being civic while disavowing politics: An ethnography of a youth NGO in Portugal. Current Sociology, 66(5), 769-787. DOI: 10.1177/0011392117704243. JCR; Scopus

Malafaia, Carla, Neves, Tiago, & Menezes, Isabel (2017). In-between fatalism and leverage: The different effects of socioeconomic variables on students’ civic and political experiences and literacy. Journal of Social Sciences Education, 16(1), 43-55. DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v16-i1-1587. Scopus

Manso, Susana, Ferreira, Manuela, & Vaz, Henrique (2017). Children’s play events as improvisational choreographies. International Journal of Play, 6(2), 135-149. DOI: 10.1080/21594937.2017.1348314. PsycINFO; ACER

Marinho, Paulo, Leite, Carlinda, & Fernandes, Preciosa (2017). Mathematics summative assessment practices in schools at opposite ends of performance rankings in Portugal. Research in Mathematics Education, 19(2), 184-198. DOI: 10.1080/14794802.2017.1318085. Scopus

Nada, Cosmin I., & Araújo, Helena C. (2017). The multicultural experience of international students in Portugal: A narrative approach. Journal for Multicultural Education, 11(3), 176-188. DOI: 10.1108/JME-09-2016-0049. Scopus

Pinheiro, Sara, Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2017). Intenções políticas na educação: Possibilidades de cidadania nacional e europeia em Portugal. Dialogia, 25, 119-132. DOI: 10.5585/dialogia.N25.6456. BBE; DOAJ; ERIH Plus; RED IB.

Sampaio, Marta, & Leite, Carlinda (2017). From curricular justice to educational improvement: What is the role of schools’ self-evaluation? Improving Schools, 20(1), 62-75. DOI: 10.1177/1365480216688553. Scopus

Articles in national peer-reviewed journals

Coelho, Dalila, Caramelo, João, & Menezes, Isabel (2018). Educação para o desenvolvimento na era global: possibilidades de uma leitura pós-colonial. Educação, Sociedade & Culturas, 53, 97-119.

Ferraz, Hélder, Neves, Tiago, & Nata, Gil (2018). A emergência e evolução da educação compensatória na teoria e na prática: Fragilidades e possibilidades. Educação, Sociedade & Culturas, 52, 83-103. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Saldanha, Lucinda, Pinto, Marta, & Ferreira, Pedro D. (2018). Unmanned: Dimensão cívica e política de um videojogo [Unmanned: political and civic dimension of a videogame]. Revista Lusófona de Educação, 40, 181-197. doi:10.24140/issn.1645-7250.rle40.12 Wos; Scopus

Silva, Daniela, & Silva, Sofia Marques (2018). Conhecer contextos, conhecer profissionais: Contributo para explorar o desenvolvimento de competências interculturais em contextos educativos [Knowing contexts, knowing professionals: A contribution to explore the development of intercultural competences in educational contexts]. Revista Portuguesa de Educação, 31(1), 38-60. doi:10.21814/rpe.10278 WoS; Scopus

Silva, Ana M., & Silva, Sofia Marques da (2018). Relação escola-comunidade em regiões de fronteira. Educação, Sociedade & Culturas, 52, 29-46. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., Torres, Flora, & Hardalova, Poliksena (2017). Reinventing the Allegory of the Cave through drama: Teachers’ challenges and competences in education. Educação, Sociedade & Culturas, 50, 75-93. Available at: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC50_Eunice_etal.pdf. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

Ribeiro, Patrícia, Correia, José Alberto, & Caramelo, João (2017). Entre emprego, desemprego, não emprego e formação: vozes de indivíduos envolvidos em medidas de inclusão social. Journal of Studies on Citizenship and Sustainability, 3, 88-78. Available at: http://civemorum.com.pt/artigos/1/JSCS.3_Ribeiro,%20Correia%20&%20Caramelo_p55.78.pdf. Driver

Santos, Hugo; Silva, Sofia M. & Menezes, Isabel (2017). Para uma visão complexa do bullying homofóbico: Desocultando o quotidiano da homofobia nas escolas. ex æquo, 36, 117-132. DOI: 10.22355/exaequo.2017.36.07. Scopus; WoS, ERIH Plus, Latindex

Vieira, Laurindo, & Menezes, Isabel (2017). O papel da escola Angolana na educação moral e cívica. Educação, Sociedade & Culturas, 51, 197-221. Available at: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC51_Laurindo_etal.pdf. EBSCO; ERIH; CIRC; Latindex

International books/book chapters

Freires, Thiago, & Pereira, Fátima (2019). Ocupar a escola e o mundo: Sobre a heterogeneidade do ensino público contemporâneo no Brasil e em Portugal. In Elizabeth Macedo & Isabel Menezes (Eds.), Currículo, política e cultura: Conversas entre Brasil e Portugal (pp. 249-268, ISBN 978-85-444-3001-9). Curitiba: CRV.

Rios, Clementina & Menezes, Isabel (2019). Visões das crianças sobre a educação ambiental e a sua participação na proteção da natureza: 'Eu também levo [o lixo à rua] mas fico dentro da porta para não apanhar frio'. In Elizabeth Macedo & Isabel Menezes (Eds.), Currículo, política e cultura: Conversas entre Brasil e Portugal (pp. 289-308, ISBN 978-85-444-3001-9). Curitiba: CRV.

Macedo, Eunice, Santos, Sofia A., & Doroftei, Alexandra O. (2018) Alternative learning arenas in Portugal: Hope for young adults? (2018). In Lore Van Praag, Ward Nouwen, Rut Van Caudenberg, Noel Clycq, & Christiane Timmerman (Eds.), Comparative perspectives on early school leaving in the European Union (pp. 199-214). Milton Park & New York: Routledge. ISBN 9781138048072.

Menezes, Isabel, Coelho, Márcia, & Amorim, José P. (2018). Social and public responsibility, universities. In Pedro Teixeira & Jung Cheol Shin (Eds.), Encyclopedia of international higher education systems and institutions (online ISBN 978-94-017-8904-2). Dordrecht: Springer. doi:10.1007/978-94-017-9553-1_361-1

Menezes, Isabel, Coelho, Márcia, Amorim, José Pedro, Gomes, Isabel, Pais, Sofia Castanheira, & Coimbra, Joaquim L. (2018). Inovação e compromisso social universitário: A universidade "e o chão que ela pisa". In Aurelio Villa Sánchez (Eds.), Tendencias actuales de las transformaciones de las universidades en una nueva sociedad digital (pp. 395-407). Vigo: Foro Internacional de Innovación Universitaria.

Rocha, Juliana, & Felgueiras, Margarida L. (2018). O movimento associativo normalista do Porto na República. In José Maria Hernández Díaz (Ed.), Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y outros fines educativos (pp. 249-271). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.

Saldanha, Lucinda, Pinto, Marta, Malafaia, Carla, Ferreira, Pedro D. (2018). Case study: Unmanned. In John Adewole & Karen Schrier (Eds.), Learning, education & games, volume 3: 100 Games to use in the classroom and beyond. Editor: Karen Schrier.

Santos, Sofia A., Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2018). Educational trajectories of early school leavers in Portugal: Processes and conditions of (in)equality. In Lore Van Praag, Ward Nouwen, Rut Van Caudenberg, Noel Clycq, & Christiane Timmerman (Eds.), Comparative perspectives on early school leaving in the European Union (pp. 149-163). Milton Park & New York: Routledge. ISBN 9781138048072.

National books/book chapters

Freitas, André (Coord.), Figueiredo, Carla, Santos, Carolina C., Pinto, Daniela, Manarte, Joana, Dotta, Leanete, Sampaio, Marta, Leal, Rita, Sousa, Rita T., Sousa, Rita R., Pinheiro, Sara, & Freires, Thiago (Eds.) (2018). I Seminário Internacional Expressa: Re-imaginar a comunicação científica em educação: Livro de resumos (ISBN 978-989-8471-30-7). Porto: Centro de Investigação e Intervenção Educativas.

Teixeira, Ana, Rodrigues, Ana, Pereira, Daniela, & Enes, Márcia (2018). Practice@Business. Guia metodológico de empresas simuladas em Portugal (ISBN 978-972-8446-17-8). Braga: Oikos – Cooperação e Desenvolvimento.

Tonin, Elane C., Amorim, José P., & Menezes, Isabel (2017). “Acesso bloqueado”?: Um estudo de casos múltiplos sobre o acesso de estudantes ‘Maiores de 23’ a uma universidade prestigiada em Portugal. In Leandro S. Almeida & Rui Vieira Castro (Eds.), Ser estudante no ensino superior: As respostas institucionais à diversidade de públicos (pp. 121-144). Braga: Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho.

Ribeiro, Norberto, & Menezes, Isabel (2017). A investigação em Ciências da Educação em Portugal nos últimos 30 anos: Evoluções, tendências e tensões vistas a partir das teses de doutoramento. In Estado da Educação 2016 (pp. 234-252). Lisboa: CNE - Conselho Nacional de Educação.

Proceedings

Martins, João O., Ferreira, Elisabete, & Correia, José A. (2017). Tempo oportuno, autonomia credível e a organização escolar. In Livro de Resumos do VIII Simpósio de Organização e Gestão Escolar: Rede escolar: (Re)configurações, tensões e desafios (pp. 45-47). Aveiro: DEP-UA.

Contactos

Serviço de Pós-graduações

spg@fpce.up.pt

Diretor de Curso

Tiago Neves
tiago@fpce.up.pt